fredag 6 mars 2009

Träningen igång på riktigt igen!!

Ja nu har vi dragit igång hundträningen ordentligt igen!!
Agilityn ligger försig fortfarande på is,
mest för att hela agilitybanan verkligen är en isbana!
Men lite slalom står alltid på chemat.
Men det är lydnadsträningen som verkligen dragit igång,
tränat flera gånger nu på senare tid och det märks på Lyra.
Hon jobbar och jobbar för att göra allt så bra det bara går,
lite finslip till sen är vi ute på tävlingsbanan igen!!!
platsen är verkligen så mycket säkrare nu och hon ligger still
trotts blöt mark och en matte som springer runt och tokar sig,
eller går iväg och hämtar lite saker i bilen.
Mitt på ängen ligger hon stadigt när Cattis och Micha tränar
allt som kan behövas och gärna sånt som Lyra
förut skulle sprungit upp från platsen för så känns riktigt bra!!
Den som säger att det inte går att träna en lakelnadterrier
vet inte vad de pratat om!!
Min prinsessa är en riktig stjärna!!
Jag provade även att kasta aporten en liten bit
för att hon skulle hämta den och komma tillbaka med den.
det här något jag tragglat med till och från i ett år.
Innan har hon verkligen inte fattat ett dyft men nu tog hon fint upp den
titta på mig och gick mot mig och när vi gjort detta några gånger
så kom hon sen springade med apporten i munnen och satt sig vid min sida!
Alltid kul att träna lite nytt som faller på plats!
Självklart fick även Baloo komma ut ur bilen för lite träning.
Framför allt var det inkallning som stod på chemat.
kan ni tänka er min lilla valp verkar ha fått en hjärna!!!
Tycker annars hanar brukar varas ega med att operera in de sista trådarna,
men länkarna kopplas säkert bort sen igen.
Men iallafall så kunde jag kalla in honom mitt i ett språng mot Cattis som
agerade störing och försökte få honom till sig.
Han tvärvände på stället och kuta fram och satte sig hos mig.
Duktig pojke!
Sen höll han sig vid min sida så var svårt att träna inkallning,
men cattis fick hålla i honom några gånger och jag ropa
han kom givetvis som ett skott!
Annars var träningen att sitta vid min sida och titta i ögonen,
de här gör han verkligen klockrent nu,
så en massa gånger till sen vidare till nästa steg!
jag stod och prata med cattis medan Baloo fick göra vad han ville.
Vad gjorde han?
Jo satt vid min sida och titta och titta,
när jag inte tittade tillbaka skällde han till lite för att säga:
- Hallå matte vi ska faktiskt titta på varandra nu!
Han är verkligen söt min lilla björn!
Så går alltså våran träning just nu, känns riktigt bra
och på lördag ska vi träffas för att träna igen.
Älskar att vara en hundträningsidiot!!

Inga kommentarer: