lördag 14 februari 2009

Hundträning gånger 3


Som ni vet är mitt mål med Lyra att hon ska bli lydnadschampion och hellst även agilitychampion! Så lydnaden är den som är prio 1 just nu.
idag var jag och Baloo först på scouterna på morgonen och baloo klara det galant,
min kära mor var utklädd till galen tant och skrockade hemskt och i ungefär 5 sek undrade baloo vad det var för läskig typ men sen kom han på att det var ju mattemor!
Han kuta fram och bet henne i klänningen och hoppade och lekte. känns riktigt bra att han är så trygg.
efter gick vi in och gjorde våfflor och baloo låg i ett hörn och sov under tiden.

Hem och äta lite mat och vila lite för att sen avbrytas av Cattis som knacka på dörren så bara koppla hundarna och in i hennes bil för träning på bk.

Väl där tränade jag lite inkallning med Baloo, lyra fick som sagt köra lite lydnad och sen lite slalom. Sen blev det lite godissök i en skogsdunge för de allihopa.

Då vi egentligen åkt till bk för att träna agility men det var för halt så bestämde vi oss att lägga spår till Lyra och Micha istället.

Pga av lite för mycke folk i skogen så tänkte jag prova att lägga ett spår över äng och sen in i en skogsdunge istället. Tog med mig Baloo när jag la spåret för att göra det lite lättre för Lyra var ändå första gången på äng.
In med Baloo i bilen och ut med Lyra, men först tittade vi på lite apport för Ronja.

och Lyra gick upp till starten av spåret och Lyra som ivanliga fall doppar nosen direkt fatta ingenting. hur skulle hon göra för att få belöning av mig.
Hon satte sig i fotposetion, framför mig ja allt som kanske kunde ge utdelning.
Tillsist ramla nosen ner och sen var det fullfart över ängen, in i skogen och tillsist till spårslutet.
Hon är verkligen duktig på allt som hon vill och vet att jag blir stolt över henne på.
Är roligt att lägga spår och kommer nog försöka göra det lite oftare nu för idag var Lyra faktikt trött när vi kom hem (händer typ aldrig).

Hundarna och jag tog oss en vilstund hemma och ja det tog nog 4 timmar innan det var liv i dom igen. Ja sådär lagom till middagen, superkul när martin fixat god romantisk libanesisk mat.
Baloo som vägra ge sig i sina retfasoner trotts rastning, ben, morot och leksaker var lagom jobbigt mot både mig och Lyra så bestämde mig för att utnyttja hans energi.

Fram med lite mat i handen och visa Baloo att nu kan man vinna godis.
Börja med lite fotövning = sitta vid sidan och titta i mina ögon. Han klarar nu 12 sek!!!
Tycker det är riktigt bra.
Sen blev det lite liggträning och lite sitt från ligg. Riktigt duktig nu med.
Fram med den nya övningen så greppa maten i ena handen och apportbocken i andra.
Håller fram den och han nosar=godis. gör så några gånger och sen helt plötsligt sätter han tänderna i den = mycke beröm och godis.
på bara några minuter så tar han apportbocken från golvet och håller fast den tills jag säger bra efter några sek och han får massa beröm och godis.
Sjukt snabbtänkt och gillar att träna så känns kul att kunna börja träna lite apport redan nu.
Så lydnadschampion nästa :-p

Vill bara understryka att all träning är posetiv och inga krav ställs så ingen tror att det är värsta bootcamp här eller nått. nej posetiv och gladträning där man kan vinna en godis om man lyckas lista ut vad matte vill.

Nu efteråt är han trött iallafall och ligger snällt och sover när matte och husse glor på dumburken.

Inga kommentarer: