måndag 3 mars 2008

Terrierspeciallen

Hej
Ja som alla vet som läser denna blogg satsade jag inte riktigt på certet i helgen eftersom Lyra var lite väl gleshårad. Så ja hon kom dit ganska glespälsad på kroppen och välpälsad på benen kan man säga. Men som sagt åkte dit för att träffa Maria och Maggan och deras hundar. Tyvärr var Maggan jätte sjuk, jag hoppas du har kryat på dig lite grann nu iallafall. Ville var snygg och tyckte det var väldigt spännande på utställningen.
Utställningen hölls föresten i Nyköping för alla som inte visste det.
Ville blev BIR (ensam i klassen men ändå) och gick vidare till storfinalen för valparna 6-9mån. tyvärr åkte han ut där för att han skällde lite väl mycket på de andra hundarna, men med lite ringträning så löser sig det oxå. Skulle han inte skällt skulle han antagligen varit med och köpat om BIS-valp titeln.
Lyra låg hela dagen i sin bur med det fina överdraget på.
När vi väl skulle in i ringen var hon jätte duktig. Ställde upp sig fint och travade på bra i ringen. Det roligaste är att hon verkligen vet vad jag förväntar mig av henne så jag slipper pilla en massa på henne.
domaren gillade henne men som sagt var hon ju inte trimmad på benen eftersom jag hade dömt ut henne på förhand, vilket jag ångrar nu.
Skulle jag trimmat henne ordentligt innan skulle vi faktiskt haft en chans men det är lätt att vara efter klok.
Här kommer Krititken:
typ och helhetsintryck: Mycket god
Femenin tik, lite rak i sin front, önskar lite mer förbröst, bra kroppslängd och överlinje.
normala vinklar bak, lite kraftig skalle, rör sig lite trångt bak och löst fram. OK från sidan. OK päls och färg. ej trimmad till sin fördel.
trevligt temprament och välvisad.
pris: Kv 1 Kk 2
Domaren förklarade att allt det med fronten berodde på hennes dåliga trimmning.
Men som sagt vi är mycket nöjda trodde ju knappt att vi skulle få vara med så som jag trimmat henne *hehe*

Efter en lång och trevlig dag avslutade jag och martin den på eko med inhandlade av nya ljus hem.


Lite bilder från utställningen.

Lyra tuggar på ett ben i sin bur.
Lyra på bordet.
ville sötnos, han och Lyra är faktiskt kusiner.


Lyra står fint i ringen

Ville i valpbedömningen

Våra fina ljus vi köpte!

Inga kommentarer: