fredag 19 mars 2010

Testosteron och maktkamper


Den här veckan har varit helt galen på dagis.
Igår var värsta dagen hittills!
I går på promenaden skulle jag säga åt Baloo som höll på att dra lite grann.
När jag puttar till honom börjar han morra och jag ska säga till honom att lägga ner snacket och då kastar sig våran rottis/flattpojke på honom.

Jag blir såklart flyförbannad och rottisen åker bort med dundrande fart,
men var ingen fara med någon av hundarna då han bara gjort ett skenutfall.
han vet inte riktigt vad som händer i hans kropp utan bara massa hormoner som börjar virra omkring.

När jag vänder mig om igen för att prata med Baloo flyger rottisen på i dundrande fart igen och fullt slagsmål bryter ut i koppel.
Tyvärr är det ju inte så att det bara är 2 som slåss då utan de andra hundarna lägger sig ju oxå i.
Tror jag aldrig varit så arg i hela mitt liv.
Rör du min hund dör du är ungefär vad som går i min hjärna.
Inte helt jämn kamp heller storleksmässigt.
De andra som var med på promenaden hade svårt att hjälpa till då deras hundar väldigt gärna ville vara med och "hjälpa" till.
Men praktikant Emma tog sina hundar och kastade sig in och fick tag på rottisen.

Hundarna fick ligga ner under komando så jag kunde lugna ner dom och mig själv.
Ingen fara med Baloo alls lite päls som lossna bara.
Men lilla lyra hade lyckats få ett sår på nosen.

Jag skakade av adrenalin och hundarna fick veta att det där gör de f*n aldrig om.
På vägen tillbaka mot dagis gick de så fint och så fort jag bara såg de i pereferin behövde jag bara vända huvudet mot dom för att dom skulle backa!

kan säga att jag vara lagom glad på allihop och baloo var inte oskyldig i kampen heller men såklart blir man ju orolig när han slåss med en stor hund.

Rottisen och han kunde sen gå brevid varandra och bollarna på rottisen ryker på tisdag så då hoppas vi att hans hormoner försvinner och han blir den goa glada han är för det mesta.

För att inflika så är rottisen bara knappt 1 år och tror att det är en lek men som sen gick överstyr alltså inte aggressiv i den form att han vill slåss för att han är elak bara dumma tonårsfasoner.

Han fick i vilket fall sitta med våran högsta hane som tog ner honom på jorden ordentligt sen. så på eftermiddagspromenaden kissade han tillochmed som en valp igen.

Ingen hund skadade sig allvarligt bara lite småsår men kan säga att sådana här dagar är det inte värt alla roliga dagar jobbet ger!

En annan hund som har satt hela gruppen i gugning blev uppsagd igår oxå så nu hoppas vi på att efter kastreringen att våra hundar hittar sina roller igen och inte behöver testa gränser längre!

behöver jag säga att jag var ganska trött och grining resten av dagen?

Idag har hundarna varit mycket lugnare (rottisen hemma) och hundarna fick busa i hagen. Lyra skulle fått leka med småhundarna men hon ville inte riktigt sköta sig så hon fick gå ut med en praktikant istället.

Baloo var med de stora hundarna och lekte som en tok!
Han är ju så sjukt söt min lilla björn!
men när jag skulle säga åt honom över något tyckte han att en maktkamp med mig var en bra idé!
han ville inte alls ge sig utan morrade och muppade ett bra tag,
men efter lite övertalning gick han med på att det är nog matte som ändå styr 25 hundar med rösten är den som bestämmer även över honom.
Han fick ligga ner ett tag innan han fick gå iväg och när jag ropa kom han som ett skott, duktig pojke!
Men han är ju inte svår heller utan bara en liten påminnelse att det inte var han som var familjens överhuvud och han är min gullängel igen!

Han har ett stenhårt psyke som jag bara älskar! Inte rädd och riktigt cool tror han kommer bli en riktigt stablig hög hane som vuxen, men än så länge tycker jag att han kan få hålla sig på en högre mellan nivå.
Sen ska han även inse att det inte är någon idé att försöka klättra inom människo skaran för där är han bara en liten lort :p

Vi har tränat en hel del idag oxå och han är ju grym och huvudet är snabbt!
Som sagt min älskling det är han!!
Lyra har oxå tränat och hon är så söt och vill verkligen göra allt för en!
Hon tänker, klurar och gör för att göra sitt bästa.
Att träna med henne är alltid sjukt kul sen att man kan bli gråhårig ibland är ju en sak men vad gör det?

Nej älskar mina hundar och de är grymma!

Oj vad långt det här blev men ibland behöver man bara få skriva av sig.
God natt och sov gott.
Imorn ska vi gå på långpromenad och träna lite tror jag ska bli 9 grader varmt och sol! Blir en riktigt mysdag med mina älsklingar.

Inga kommentarer: